Stručná historie leteckých hodinek: Díl II. - Meziválečné Československo

„Samostatný stát Československý vstoupil v život“, touto větou byla 28. října 1918 provolána nová Československá republika, v jejíž nově budované armádě nemohlo samozřejmě chybět letectvo a pro piloty bylo třeba zajistit zbrusu nové letecké hodinky.

Armádní špičky se setkaly na počátku třicátých let se závažným problémem, a to absencí hodinářských firem na domácím trhu. Ministerstvo národní obrany nakonec vyhlásilo mezinárodní výběrové řízení pro dodavatele 3000 armádních leteckých hodinek, ve kterém zvítězily značky Longines, Eterna a Lemania.

Švýcarská firma Longines patří k mohykánům v hodinářském řemesle, což dokazuje blížící se dvousetleté výročí jejího založení, které je vyhlíženo rokem 2032. Praktičnost, jemná elegance a jedinečná tenkost udávala směr oboru pánských leteckých hodinek už v meziválečné době. V roce 1935, kdy se k československým pilotům dostaly letecké hodinky Longines Cal.15.94, Ref. 3582, již měla společnost neuvěřitelnou stoletou a bohatou historii.

Tato hodinářská společnost z malebného švýcarského alpského městečka Saint-Imier se pyšní v branži leteckých hodinek jedním nej. Longines má nejstarší registrované logo v hodinářském průmyslu, jímž jsou okřídlené přesýpací hodiny.

Model dodaný pro Československé letectvo se mohl pyšnit i jedním komponentem domácí výroby, kterým bylo elegantní nerezové pouzdro, vyrobené z oceli nejvyšší kvality ve světově proslulých železárnách Poldi z Kladna.

Model hodinek měl průměr 40 mm a tloušťku 14 mm, mechanický strojek kalibru 15.26 s ručním nátahem měl 15 ložiskových kamenů a velkou antimagnetickou setrvačkou. Ciferník byl vyroben z porcelánu s mimostředně umístěnou vteřinovou ručičkou na pozici číslice šest. Pomocí otočného zobáčku si mohl pilot snadno ověřit jak dlouho už je ve vzduchu, což je jedním z důležitých praktických vlastností leteckých hodinek.

Hodinky byly odolné, spolehlivé, praktické a přitom se vyznačovaly luxusním vzhledem a vkusem švýcarských mistrů hodinářů. Naše letectvo je původně pilotům výhradně půjčovalo, až později je začalo i rozdávat jako dary za mimořádné služby a výkony, mezi které lze rozhodně počítat stříbrnou medaili v letecké akrobacii, kterou si z Olympijských her v Berlíně 1936 odvezl náš akrobat a vojenský pilot František Novák.

Pro svoji jedinečnost se tento model leteckých hodinek dočkal i reinkarnace, a to v podobě modelu Heritage 1935, který věrně navazuje na svého slavného a rozšířeného původního modelu z třicátých let. 

Původní hodinky Longines                   

longines

Autor článku Jan Vachtl

Potřebujete poradit?

Milan Illés Milan Illés Mistr hodinář