Stručná historie leteckých hodinek: Díl II. - Meziválečné Československo

„Samostatný stát Československý vstoupil v život“, touto větou byla 28. října 1918 provolána nová Československá republika, v jejíž nově budované armádě nemohlo samozřejmě chybět letectvo a pro piloty bylo třeba zajistit zbrusu nové letecké hodinky.

Armádní špičky se setkaly na počátku třicátých let se závažným problémem, a to absencí hodinářských firem na domácím trhu. Ministerstvo národní obrany nakonec vyhlásilo mezinárodní výběrové řízení pro dodavatele 3000 armádních leteckých hodinek, ve kterém zvítězily značky Longines, Eterna a Lemania.

Švýcarská firma Longines patří k mohykánům v hodinářském řemesle, což dokazuje blížící se dvousetleté výročí jejího založení, které je vyhlíženo rokem 2032. Praktičnost, jemná elegance a jedinečná tenkost udávala směr oboru pánských leteckých hodinek už v meziválečné době. V roce 1935, kdy se k československým pilotům dostaly letecké hodinky Longines Cal.15.94, Ref. 3582, již měla společnost neuvěřitelnou stoletou a bohatou historii.

Tato hodinářská společnost z malebného švýcarského alpského městečka Saint-Imier se pyšní v branži leteckých hodinek jedním nej. Longines má nejstarší registrované logo v hodinářském průmyslu, jímž jsou okřídlené přesýpací hodiny.

Model dodaný pro Československé letectvo se mohl pyšnit i jedním komponentem domácí výroby, kterým bylo elegantní nerezové pouzdro, vyrobené z oceli nejvyšší kvality ve světově proslulých železárnách Poldi z Kladna.

Model hodinek měl průměr 40 mm a tloušťku 14 mm, mechanický strojek kalibru 15.26 s ručním nátahem měl 15 ložiskových kamenů a velkou antimagnetickou setrvačkou. Ciferník byl vyroben z porcelánu s mimostředně umístěnou vteřinovou ručičkou na pozici číslice šest. Pomocí otočného zobáčku si mohl pilot snadno ověřit jak dlouho už je ve vzduchu, což je jedním z důležitých praktických vlastností leteckých hodinek.

Hodinky byly odolné, spolehlivé, praktické a přitom se vyznačovaly luxusním vzhledem a vkusem švýcarských mistrů hodinářů. Naše letectvo je původně pilotům výhradně půjčovalo, až později je začalo i rozdávat jako dary za mimořádné služby a výkony, mezi které lze rozhodně počítat stříbrnou medaili v letecké akrobacii, kterou si z Olympijských her v Berlíně 1936 odvezl náš akrobat a vojenský pilot František Novák.

Pro svoji jedinečnost se tento model leteckých hodinek dočkal i reinkarnace, a to v podobě modelu Heritage 1935, který věrně navazuje na svého slavného a rozšířeného původního modelu z třicátých let. 

Původní hodinky Longines                   

longines

Autor článku Jan Vachtl

Potřebujete poradit?

Milan Illés Milan Illés Mistr hodinář

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení