Vážení zákazníci, upozorňujeme, že objednávky přijaté po 10 hod. dne 19.4 budeme
z provozních důvodů vyřizovat a odesílat od 29.4.2024. Děkujeme za pochopení.

Historie leteckých hodinek Díl I

Letecké, nebo také pilotní, náramkové hodinky začaly být používané v kokpitech letadel již od počátku samotného létání. Vývoj těchto hodinek nám jen potvrzuje, že letectví vždy hrálo prim v určování nejnovějších trendů, testování nových technologií a postupů a zásadně ovlivnilo i hodinářství samotné.

Prvopočátky pilotních hodinek

První měřidlo času pro piloty bylo použito v roce 1904, pocházelo z dílny Cartier a neslo jméno Santos – po jednom z prvních průkopníků evropského letectví. Tyto hodinky se však ani zdálky nepodobaly pozdějším leteckým hodinám a už vůbec ne tedy těm, jaké známe nyní. Jedněmi ze základních kritérií leteckých hodinek je samozřejmě praktičnost, spolehlivost a zejména přehlednost a snadné čtení zobrazovaných údajů, to ale přišlo až později. První hodinky pro piloty nebyly nic z toho. Jediným požadavkem byla stylovost.

 aeroplane Dumont-1910-1

Hodinky Cartier Santos mají svou vlastní legendu. Santos si údajně po svém prvním letu postěžoval svému příteli Louisi Cartierovi, že během letu pro něj bylo velice obtížné kontrolovat čas na svých kapesních hodinkách a ten pro něj vytvořil první letecké, a dokonce jedny z prvních náramkových hodinek vůbec.

Cartier mimo jiné také definoval základní funkce leteckých hodinek: měly by být použitelné pro výpočet spotřeby paliva a rychlosti letu, navigaci a v neposlední řadě pro hlídání času.

Druhý velký milník ve zrodu leteckých hodinek byl utvořen geniálním marketingovým tahem, když Louis Blériot uskutečnil svůj první let přes kanál La Manche. Tehdy totiž byla vypsána soutěž, kdo první přeletí Anglický kanál, obdrží tisíc liber, což v té době byla opravdu nemalá suma.

Média, která byla v té době také v počátcích se taktéž chytla příležitosti. Francouzský list Le Matin tvrdil, že přelet kanálu je naprosto nemožný a soutěž nesplnitelná. Jak všichni již víme, Louis Blériot to zvládl – s hodinkami Zenith. Ty měly tentokát jednodušší design. Černý kontrastní smaltovaný ciferník s velkými arabskými číslicemi a neobvykle velkou cibulovitou korunkou, která měla usnadnit jejich seřízení v rukavicích.

LOUis-Bleriot-and-Zenith

Po přeletu Louis řekl novinářům: ‘‘Jsem velice spokojený s hodinkami Zenith, které obvykle používám. Nemohu je dostatečně vynachválit a doporučit lidem, kteří hledají preciznost.‘‘ Byl to hrdina okamžiku, průkopník a jeho šikovný product placement přinesl značce Zenith věhlas a ohromný přiliv zákazníků.

Přes to všechno však ty největší kroky však letecké hodinky teprve čekaly. Jaké to byly se dočtete v dalším článku, jehož autorem bude tentokrát Aleš Vašíček, reportét TV. 

Autor Článku Filip Šinákl

 

Potřebujete poradit?

Milan Illés Milan Illés Mistr hodinář