Potřebujete poradit?
- info@nejpanskehodinky.cz
- +420 775 580 920
Jsme rádi, že můžeme v našem portfoliu uvítat další značku. Ti, kteří se zajímají o historii (nejen) leteckých hodinek, už budou nespíš vědět. Německý výrobce Laco je pojem a snad o něco více než jiní současní výrobci má skutečné právo, navázat na svoji aviatickou historii.
V našem blogu jsme již psali o vývoji leteckých hodinek, nicméně v tomto případě je možná na místě, si něco z toho připomenou. V historii firmy Laco, zkratky příjmení zakladatelů Lacher a zkratky & company, bychom jistě našli mnohé velmi zajímavé momenty, které tuto tradiční značku udržely až do dnešních dní. Nicméně asi nejpozoruhodnější je jistě období druhé světové války, kdy hodinářský průmysl hrál obrovskou roli v letecké navigaci. Asi každý, kdo se zajímá o letecké hodinky bezpečně pozná charakteristický model B, tedy takzvané Beobachtunsuhr. Neboli pozorovatelské (při zaměřování cílů k bombardování), přeneseně pak navigátorské hodinky (pro bombardování samotné).
Vedle leteckého sextantu byly před nástupem GPS právě přesné chronometry nedílnou součástí navigačního vybavení letadla. Podle přesného času se určuje zeměpisná délka. V kombinaci s úhlem nebeského tělesa na obloze (Slunce, Měsíce či některé z navigačních hvězd), zaměřeného sextantem, hraje pak čas roli při určení zeměpisné šířky. Přesné hodinky v letadle, stejně jako na lodi, tak byly doslova životně důležité. Dá se říct, že na nich závisel úspěch akce. Hodinky dokonce nebyly majetkem letce, ale letectva. Navigátor je musel po akci vrátit. A teď proč je v této souvislosti zajímavé zmínit právě spol. Laco? Za druhé světové války bylo ve Třetí říši k výrobě přesných leteckých hodinek pro Luftwaffe oprávněno pouze pět výrobců: IWC, Wempe, Stowa Lange&Söhne a Laco.
Požadavky letectva byly jasně dané: vysoká přesnost, průměr ciferníku 55 mm, možnost zastavit vteřinovou ručičku a synchronizovat si tak velitelský čas, korunka dost veliká i pro ovládání v mohutných leteckých rukavicích, antimagnetická úprava pouzdra a označení kódem FL 23883
(FL=Flug, 23=kód navigace, 883=specifikace podle Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt)
(odbočka pro náročného čtenáře: Design B-Uhr navíc laškuje s designem námořního navigačních hodinek námořního kapitána P.V.H. Weemse, navigačního nestora známého průkopníka letectví Charlese Lindbergha. Na jeho hodinkách se dal druhou korunkou nezávisle posunout vnitřní minutový ciferník a nastavit tak na vteřinu přesný čas podle radiového signálu. To se však u B-Uhr nakonec neujalo. Nicméně design zůstal velmi podobný. A v současnosti se tak není čemu divit, že firma Laco se k historii prvního přeletu Atlantiku Charlesem Lindberghem vrací u nádherného designového kousku Spirit od St. Louis (jméno Lindberghova letadla), byť již spíše ve formě A-Uhr designu:
Navigační hodineky námořního kapitána P.V.H. Weemse
Laco Spirit of St. Louis 42 mm
Nicméně bylo by chybou, hledat v hodinkách zn. Laco pouze odkaz na historii letectví a B-Uhr design. Výrobní závody Laco padly na konci války za oběť mohutnému bombardování Spojenců (kteří tedy evidentně měli také kvalitní navigační hodinky). O to pozoruhodnější je povstání z popela, protože Laco přestavuje už v roce 1952 své hodinky s automatickým nátahem.
V současnosti, jak už to u klasických německých výrobců bývá, je opravdu velmi promyšleně zkombinována kvalita kalibru s designem. Lze tedy jít nejen cestou klasického A a B designu navigátorských hodinek, ale i pozoruhodným designem, řekněme taktik.
Laco Seven Seas 45,8 mm
„Pod kapotou“ Seven Seas tepe osvědčený švýcarský strojek ETA a pouzdro je dokonce antimagnetické s naprosto ojedinělou vodotěsností 100 ATM.
O něco subtilnější Amazonas využívají alternativu automatického pohonu, též švýcarský kalibr Sellita při vodotěsnosti 30 ATM.
Velmi zajímavé je pak i produkce ze série Vintage, které při zachování automatického nátahu nabízí velmi subtilní velikost pouzdra 34mm.
Výběr je opravdu široký. Edice Navy skýtá opět velmi sympatickou velikost pouzdra, okolo 42mm a švýcarský ruční nátah ETA.
Dokladem toho, že Laco je velmi vyspělým výrobcem kvalitních hodinek je i fakt, že se nebojí chronometru s automatickým nátahem, který posouvá hodinařinu do úplně jiných sfér.
Model Hockenheim s ETA automatem, safírovým sklíčkem a v neposlední řadě i velmi vydařeným designem je skutečným šperkem pro milovníky hodinek s přesahem do motoristického sportu, navíc za velmi pozoruhodnou cenu. Sympatické je, že Laco myslí i na fanoušky, kteří si mohou dovolit pouze levnější quartzovou verzi.
Kolekce Laco opravdu myslí na všechno. Od leteckého designu se neváhá pustit do nejnáročnějších modelů pro hlubinné potápění, ale na své si přijde i zájemce o elegantní dámské hodinky, připomínající spíše styl Bauhaus. Variabilita systému pohonu a volba té nejkvalitnější hodinařiny dělá ze značky Laco výrobce, u kterého se v této cenové relaci jen těžko může šlápnout vedle. Poměr cena a výkon je zde opravdu dotažen k dokonalosti. Tomu, kdo bude vybírat, skutečně není co závidět. Bude to mít složité. Tedy v tom dobrém slova smyslu.
Přečtěte si další články reportéra Aleše Vašíčka
Recenze: hodinky Luminox 3001.F
Fotopříběh - Hodinky Phoibos na cestách s reportérem Alešem Vašíčkem
Závod plynových balonů Poháru Gordona Bennetta s hodinkami Tisell
Quartz versus mechanický strojek – Tichá revoluce času
Luminiscence - od radioaktivních primek až k nejnovějším technologiím